Pusat Pemprosesan Ular Di Indonesia ( 14 Gambar ).

Di sebuah perkampungan Jawa di Kapetakan di bahagian Barat Indonesia. Wakira mempunyai kilang pemprosesan ular yang mengeluarka produk daging dan kulit daripada ular. Wakiran lebih dikenali sebagai "Boss Cobra" oleh penduduk tempatan.

Kilang pemprosesan Wakira menghasilkan ratusan meter kulit ular yang dijual kepada pemborong di Barat Jawa dimana mereka menghasilkan produk berasaskan kulit ular seperti beg, dompet dan juga tali pinggang.

Daging ular tidak dibazirkan begitu sahaja. Sesetengah orang mempercayai daging ular boleh dijadikan ubat untuk mengubati penyakit kulit dan asma.

Wakira mempunyai sepuluh orang pekerja dan memperolehi lebih kurang 15 juta rupiah sebulah daripada keluaran kilang. Harga sebuah beg kulit ular boleh dijual dari 150 ribu sehinnga 300 ribu rupiah bergantung kepada saiz. Apabila dijual kepada pasaran eropah, harganya akan meningkat sehingga 4000 pound !!!
















PERINGATAN

Kami tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Komenlah dengan berhemah kerana ia menampakkan keperibadian anda.

0 comments